Faunatar Lohja ja Faunatar Kirkkonummi saivat eesp-sertifikaatin

 

Suomen Eläinsuojeluyhdistystenliiton hallinnoima asiantuntijaryhmä sertifioi Suomen eläinkauppoja tiukkojen laatustandardien mukaisesti. Vapaaehtoisvoimin koottu sertifiointityöryhmä on aloittanut tämän laatujärjestelmän muokkaamisen jo vuonna 2003, ensimmäiset sertifioidut pilottimyymälät julkistettiin marraskuussa 2012. Sertifikaatin saamisen edellytyksenä on, että yksittäinen eläinkauppa panostaa eläinten oikeanlaiseen hoitoon, pitopaikkojen kokoon ja informaation jakoon aivan erityisen paljon.  

Perjantaina 19.4.2013 Faunatar Lohja ja Faunatar Kirkkonummi saivat tämän arvostetun  sertifiointitodistuksen. Todistus annetaan merkiksi siitä, että liike on mukana vapaaehtoisessa laatujärjestelmässä, jossa pääpaino on eläinten hyvinvoinnilla ja asiakkaiden valistamisella.

Eläinsuojelulaki asettaa minimivaatimukset eläinten olosuhteille ja kohtelulle. Lain taustalla on ajatus siitä, että eläimen hoitajalla on moraalisia velvollisuuksia eläimiä kohtaan. Tähän eettiseen periaatteeseen on sertifioidussa liikkeessä sitouduttu erityisen voimakkaasti. Eläinten tilat ovat lain säätämiä minimivaatimuksia selvästi suuremmat, eläimillä on monipuolisesti virikkeitä ja mahdollisuus lajityypilliseen käyttäytymiseen.

Tämä merkitsee mm. sitä, että parvieläimiä, kuten kaloja ja lintuja pidetään parvissa eikä sosiaalisia eläimiä myydä yksin pidettäviksi. Sertifioidussa liikkeessä kanilla on tilaa hypellä, linnuilla on mahdollisuus lentää ja kaivautujalla kaivautua.

Pienlemmikin omistajalle eläinkauppa on usein matalan kynnyksen paikka, josta on helppo kysyä neuvoja eläintä hankittaessa ja myöhemmin arkipäivän pulmatilanteissa. Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää, millaista neuvontaa asiakas saa ja millaisia malleja eläinten pidosta liike tarjoaa.
  Sertifioidussa liikkeessä asiakas saa asiantuntevia neuvoja suullisesti ja kirjallisesti. Sertifioidun liikkeen asiakas voi luottaa siihen, että liikkeessä ei myydä luonnosta pyydystettyjä eläimiä ja että myytävänä ei ole liian pieniä häkkejä tai terraarioita tai lemmikille vaarallisia virikkeitä.
Koska kyseessä on laatujärjestelmä, liikkeiden laatua valvotaan säännöllisin tarkastuksin.

”Lohjan ja Kirkkonummen Faunattarissa on kiitettävästi panostettu eläinten hyvinvointiin ja uskon myymälöiden pitävän saman linjan ja kehittävän yhä edelleen eläinten hyvinvoinnin ja asiakkaiden neuvonnan tasoa. ” toteaa Eettisen Eläinkaupan sertifikaattiprojektin laatuvastaava Paula Hirsjärvi, joka luovutti sertifikaatit myymälöille 19.4.2013.

Lisätietoja:
Eettisen Eläinkaupan sertifikoinnin kotisivut: www.eesp.fi

Eeva Ahervuo, markkinointivastaava, Faunatar
E-mail: markkinointi(at)faunatar.fi

Kuvia tilaisuudesta:

Alla: eesp laatuvastaava Paula Hirsjärvi ja Lohjan Faunattaren henkilökunta

Alla: Tunnelmaa Lohjan myymälässä, kuvassa kauppias Jenni Saatsi (oik.) sekä myyjä Tekla Soinio (vas.)

Alla: Jenni kiinnittää eesp-logon Lohjan Faunatar-myymälän oven suuhun

Alla: Paula Hirsjärvi sekä Faunatar Kirkkonummen henkilökunta

Alla: Kauppias Jenni Saatsi (vas) sai kukkia saman päivän aikana kahteen otteeseen!