Tuotepalautukset

Myymälämme ovat tunnettuja siitä, että tarjolla olevat tuotteet ovat erittäin laadukkaita ja eläimille turvallisia.
Kuitenkin joskus saattaa tapahtua niin, ettei myyty tuote syystä tai toisesta vastannutkaan sille asetettuja odotuksia, jolloin tuotteen palauttaminen saattaa tuntua oikealta ratkaisulta.
Noudatamme kuluttajansuojalakia, joka takaa sen, että mahdolliset palautustilanteet hoidetaan oikeudenmukaisesti. 

Haluan palauttaa tuotteen, minne voin sen viedä?

Tuotteiden palautuksista tulee sopia sen myymälän kanssa, josta tuote on ostettu.

Mikäli ostit tuotteen verkkokaupastamme, voit katsoa käytännön TÄÄLTÄ >>

Tuote meni rikki, saanko rahani takaisin?

Kuluttajansuojalaissa mainitaan mm. "Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun." Palautuskäytäntö riippuu näin ollen siitä, minkälainen tuote on kyseessä. Esimerkiksi tapaukset, joissa koira on saanut uuden lelun rikki, ei rahojen palautus ole itsestään selvää, sillä minkään lelun ei voi odottaa kestävän, mikäli koira ottaa asiakseen sen rikkoa. Mikäli tuotteen elinkaaren voidaan olettaa olevan pitkä ja/tai sen voidaan todistaa rikkoontuneen sellaisessa käytössä, johon tuote on suunniteltu, eli mikäli tuotteessa voidaan todistaa olevan selkeä vika, on palautus mahdollista. Kaikki palautukset käsitellään tapauskohtaisesti henkilökuntamme kanssa, siinä myymälässä, josta tuote on ostettu. Palautuksen yhteydessä esitetään kuitti tuotteesta. 

Tuote oli väärän kokoinen, saanko rahani takaisin?

Lähes kaikissa, ellei kaikissa, myymälöissämme voi asioida koiran, kissan tai muun lemmikin kanssa. Suosittelemme, että lemmikki otetaan myymälään mukaan, mikäli ostoslistalla on takki, panta, tai muu sellainen tuote, jota olisi hyvä sovittaa päälle ennen ostoa. Tarkista ennen asiointia oman myymäläsi käytäntö siinä saako lemmikki tulla ostoksille kanssasi - joissain tapauksissa esim. kauppakeskuksen ohjeistus on, ettei kauppakeskukseen saa tulla lemmikin kanssa - tämä on onneksi hyvin harvinaista.

Mikäli lemmikki ei ole mukanasi kauppaa tehdessäsi on hyvä jo etukäteen mainita myyjille siitä, ettet ole aivan varma siitä onko tuote oikean kokoinen. Pyrimme aina joustamaan näissä tapauksissa antamalla mahdollisuuden sille, että tuote voidaan uutta vastaavassa kunnossa, kuittia näyttämällä, vaihtaa toiseen tuotteeseen sovitun ajan kuluessa. Tuotevaihdot sovitaan aina tapauskohtaisesti ja vaihto tehdään siinä myymälässä, josta tuote on hankittu.

Palautukset koskien eläviä eläimiä

Eläimiä koskevat palautukset tai vaihdot sovitaan aina tapauskohtaisesti.
Katsomme aina asiakkaan kanssa eläimen myyntitilanteessa läpi sen, että eläin on terve, siinä ei ole ulkoloisia ja se on luovutusiän ylittänyt. Tarkistamme aina myös eläimen sukupuolen niiltä eläimiltä, joilla se on nähtävissä ja annamme mukaan ne paperit, joita eläimellä on (esim. rekisteripaperi ym. yksilölliset todistukset ja luvat).

Väärä sukupuoli?
Joissain tapauksissa nuoren eläimen sukupuolen tunnistus saattaa olla vaikeaa tai jopa mahdotonta, mutta eläintenhoitajakoulutuksen omaavilta myyjiltämme näidenkin eläinten sukupuolen määritys saattaa onnistua. On kuitenkin muistettava, ettei kaikille eläimille voi 100% varmaksi sukupuolta sanoa (monet akvaariokalat, selkärangattomat eläimet, matelijat, sammakkoeläimet, linnut ja juuri luovutusiän ylittäneet jyrsijät/kanit). Tällaisissa tapauksissa eläimen palautus eläimen sukupuoleen vedoten ei ole itsestään selvää, mutta pyrimme parhaamme mukaan tulemaan tässä vastaan.
Eläin sairastui?
Eläimen kotiutumisen kannalta on aina ensiarvoisen tärkeää pitää kotiinkuljetusmatka mahdollisimman lyhyenä, kuljettaa eläin sille sopivalla tavalla (kuljetusboksi, kalapussi tai muu lajikohtainen ratkaisu) ja noudattaa kyseiselle lajille sopivaa hoitoa sen ensihetkestä alkaen. Joissain tapauksissa on viisasta "karanteenata" eläin ennen sen sijoittamista muiden jo kotona olevien eläinten sekaan, joissain tapauksissa on huolehdittava siitä, että eläin saa ensialkuun olla täysin rauhassa ilman käsittelyä... eroja eri eläinten kotiuttamisessa on paljon, henkilökuntamme neuvoo kunkin eläimen kohdalla suositeltavimman tavan.
Joillain eläimillä kuljetus ja uusiin tiloihin kotiutuminen saattaa aiheuttaa voimakastakin stressiä, joka saattaa laukaista erilaisia ongelmia - eräs riskiryhmä tässä ovat akvaariokalat. Jälkeenpäin saattaa olla hyvin vaikea todeta onko eläimessä todettu vaiva (esim. sairaus) seurausta kuljetuksesta ja/tai kotiutuksesta, olosuhteista uudessa paikassa, vai onko vaiva ollut eläimellä piilevänä jo myymälästä lähtiessään. Tällaisen tapauksen eteen sattuessa keskustelemme asiasta hyvin tarkkaan saadaksemme selville mikä on paras tapa edetä.
Mikäli eläin viedään eläinlääkärille myyjäliikkeen kanssa asiasta etukäteen sopimatta, ei myyjäliike ole yksiselitteisesti vastuussa eläinlääkärikuluista. Ole siis aina ensin yhteydessä eläimen myyjään, mikäli eläin pian oston jälkeen käyttäytyy omituisesti tai vaikuttaa sairaalta.
Eläin ei käyttäydy toiveiden mukaisesti?
Luonteessa todettavia ongelmia ovat mm. tilanteet, joissa eläin ei sopeudu kotona olevan lajikumppanin kanssa, eläin ei kesyynny, eläin ei opi sisäsiistiksi ja vastaavat pettymykset eläimen käytöksessä. Koska jokainen eläin on oma yksilönsä emme voi antaa takeita siihen, että eläin käyttäytyy juuri niinkuin sen halutaan käyttäytyvän. Autamme ja opastamme parhaan kykymme mukaan saadaksemme yhteiselon lemmikkien kanssa sujumaan mahdollisimman mutkattomasti, joten mikäli ongelmia ilmenee voit kysyä meiltä lisävinkkejä siihen, mitä olisi viisainta tehdä. Eläimen normaaliin lajikäyttäymiseen pohjautuvat haasteet eivät suoranaisesti oikeuta eläimen palauttamiseen, mutta pyrimme aina tulemaan näissäkin tapauksissa vastaan niin pitkälle kuin pystymme, löytääksemme jokaista osapuolta - ennenkaikkea eläintä - parhaiten palvelevan ratkaisun.