10 kysymystä eläinten myynnistä Faunatar -myymälöissä

1. Mitä eläimiä Faunatar-myymälöissä myydään?

Faunatar-myymälöissä myydään kaneja, jyrsijöitä, akvaariokaloja sekä terraarioeläimiä, kuten liskoja, kilpikonnia, käärmeitä, sammakkoeläimiä ja selkärangattomia. Joissain myymälöissämme myymme myös lemmikkilintuja.
Eläinlajeja on paljon, kaikki eivät samaan aikaan yhteenkään myymälään mahdu - etenkin terraarioeläinten ja akvaariokalojen lajimäärä on huikea, joten myymälöissämme on esillä rajallinen määrä eläimiä. Meiltä voit kuitenkin aina kysyä eri lajien saatavuudesta, mikäli juuri sitä omaan kotiin suunniteltua eläinkaveria ei myymälässä sillä hetkellä näy. Saatamme hyvinkin löytää sopivan sydämenvaltaajan toisesta myymälästämme tai mukavilta kasvattajiltamme, autamme aina mielellämme unelmien lemmikin löytymisessä.

On myös sellaisia eläinlajeja, joita emme myy lainkaan. Kissoja ja koiria ei eläinkaupoissa voi myydä, emmekä myy muitakaan sellaisia lajeja, joille emme voi tarjota asianmukaisia olosuhteita jo myymälässämme. Emme myy lajeja, joiden myynti on lainsäädännöllä kielletty, emmekä lajeja joiden pitäminen lemmikkinä on mielestämme eettisesti arveluttavaa esimerkiksi lajin luonteen, koon tai esim. terveydellisten ongelmien vuoksi.

2. Myydäänkö Faunattaren verkkokaupassa eläimiä?

Ei. Eläimiä emme milloinkaan edes varaa verkkokauppamme kautta, vaan haluamme ensin keskustella rauhassa eläimen hoidosta kasvotusten. Eläimet luovutetaan uusiin koteihinsa ainoastaan myymälöistämme.

3. Mistä eläimet tulevat Faunattaren myymälöihin?

Faunattarella on lukuisia tuttuja, hyväksi havaittuja kasvattajia ympäri Suomen, joilta ostamme suloiset pikkujyrsijät ja kanit. Usein myös muut eläimemme, kuten matelijat, ovat kotimaisia, sillä haluamme ehdottomasti suosia Suomessa kasvatettujaeläimiä. Meille voi myös tarjota myyntiin omassa kodissa kasvaneita kanin, marsun, hamsterin tai muun pikkulemmikin jälkeläisiä. Me faunatarlaiset kasvatamme monia erilaisia eläimiä itsekin - olemmehan kaikki eläinihmisiä. Näitä omiakin kasvattejamme myymme myymälöihimme, joista ne löytävät kukin omat kotinsa.

4. Myydäänkö eläimiä kenelle vain?

Pienenkin eläimen hankinta on sen verran iso asia, ettemme myy summan mutikassa mitä vain, kenelle vain. Meistä vastuullisen myyjän velvollisuus on keskustella lemmikin hankintaa harkitsevan henkilön kanssa tarkkaan eläimen vaatimuksista ja tähän käytämme mielellämme aikaa. Näin voimme olla varmoja, että jokainen meiltä ostettu eläin saa uudessa kodissaan parhaat mahdolliset olosuhteet ja hyvän hoidon. Emme myy mitään eläintä, edes pientä selkärangatonta, esimerkiksi yllätyslahjaksi ystävälle, hetken mielijohteen hankinnaksi, yksin asioivalle alaikäiselle tai päihtyneelle henkilölle. Harkitusti hankitusta, hyvinhoidetusta ja onnellisesta lemmikistä on myös sen omistajalle iloa mahdollisimman paljon.

5. Kuka valvoo, että Faunattaren eläimiä hoidetaan oikein?

Jo ennen toimintansa aloittamista tulee eläinkauppiaaksi halajavan tehdä kirjallinen ilmoitus eläinten pidosta oman alueensa aluehallintoviraston kirjaamoon. Tämän jälkeen paikallinen eläinsuojeluviranomainen tarkistaa eläin pitoon tarkoitetut tilat. Jatkuvaa valvontaa suorittavat Suomen viranomaistahot muun muassa säännöllisen epäsäännöllisillä tarkastuksilla, joissa käydään tarkasti läpi eläimiin liittyvä kirjanpito, pitopaikat ja hoito. Tämän lisäksi Eettisen Eläinkaupan sertifikaatin saaneet Faunatar-myymälät ovat sitoutuneet noudattamaan vieläkin tiukempia säädöksiä eläinten hoidosta, pitopaikoista aina tuotevalikoimaansa ja eläinten myymiseen saakka.
Eikä tule unohtaa, että eläinkaupat ovat julkisia tiloja. Niinpä kaupoissa asioivien asiakkaidenkin helppoa tehdä omat johtopäätöksensä siitä, millä mallilla eläinkaupan eläinten pito on.

6. Onko eläinten hyvä olla Faunattaren tiloissa?

Lyhyesti: on.
Eläintemme pitopaikat ovat lajikohtaisesti suunniteltuja, joten ne ovat kooltaan, virikkeellisyydeltään ja puhtaudeltaan kullekin eläimelle mieluisia paikkoja asustella. Tiedämme liikunnan tarpeen etenkin heinänsyöjille olevan suuri, joten isokokoisimpia eläinkamujamme, kuten kaneja, juoksutamme säännöllisesti eläinhuoneidemme lattialla, tai rakennamme niille ns. pupulan tai marsulan, jossa tilaa on pienen yksiön verran. Ne myymälämme, joissa pidetään lintuja, suosivat lintujen pitopaikkana aviaariota, elilentohäkkiä, jotta siivekkäät ystävämme saavat meillä ollessaan viettää lennokasta elämää.
Eläimemme ruokitaan ja hoidetaan yksilöllisesti joka päivä - myös pyhäisin. Hoitajina toimii liikkeen henkilökunta, joista valtaosa on suorittanut eläintenhoitajan ammattitutkinnon.

7. Mitä tarkoittaa EESP?

Sanalyhenne EESP vilahtelee kirjoituksissamme ja puheissamme siellä täällä. EESPin, eli Eettisen Eläinkaupan Sertifikaattijärjestelmän tavoite on kehittää eläinkauppa-alaa ja eläinkaupoissa pidettävien eläinten hyvinvointia, sekä ylläpitää henkilökunnan asiantuntemusta. Vain todella laadukas liike voi ansaita tämän arvostetun sertifikaatin. Tällä hetkellä noin 80% sertifioiduista eläinkaupoista on Faunattaria.

8. Mitä eläimet maksavat?

Eläinten hinnoista saat tarkempaa tietoa myymälöistämme. Eroja saman lajin eri yksilöiden hinnoittelussa voi olla jonkin verran, sillä esimerkiksi jyrsijöiden eri sukupuolet, rodut ja värimuunnokset saattavat olla eri hintaisia keskenään.

9. Saanko Faunattaresta hoito-ohjeen eläimelle?

Ilman muuta! Kerromme mielellämme eri eläinten hoidosta myymälöissämme kasvotusten, jaamme maksuttomia hoitomonisteita ja neuvomme sähköpostitse. Näiltä verkkosivuiltammekin löydät valtavasti tietoa eri eläinten hoitoon.

10. Mitä tarvitsen mukaan, kun ostan Faunattaresta eläimen?

Ostaessasi kanin, jyrsijän, linnun tai terraarioeläimen mukana olisi hyvä olla lajille juuri kyseiseen vuodenaikaan sopiva asiallinen kuljetusboksi. Mikäli sinulla ei sellaista ole, ei hätää, myymälöidemme valikoimista löydämme varmasti sopivan.  Kalat pakkaamme kuljetusta varten asianmukaiseen kuljetuspussiin, jonka ympärille kiedomme sanomalehteä lämmön säilyttämiseksi ja kalojen stressin minimoimiseksi.
Varaa eläimen ostamiseen aikaa, jotta ehdimme käydä läpi kaiken eläimen hoitoon liittyvän ja mahdolliset mielen päällä olevat kysymykset. Myös eläimen varustaminen matkaa varten voi viedä hetken. Tästä syystä toivommekin, että kaikkia eläimiä, myös akvaariokaloja, noudettaessa liikkeeseen saavutaan vähintään puoli tuntia ennen sulkemisaikaa.

Katso lähin myymälä

Tutustu kanien, jyrsijöiden ja fretin hoito-ohjeisiin

Tutustu lintujen hoito-ohjeisiin

Tutustu terraarioeläinten hoito-ohjeisiin

Tutustu akvaarion hoito-ohjeisiin